В сферата на рисуването на умалени модели изкуството на аерографията стои като върхова техника, предлагаща несравнима прецизност и детайлност. Това кратко ръководство цели да послужи като бързо въведение и ресурс за моделисти, които се стремят да издигнат своето майсторство чрез майсторството на аерографията. От съображения за основно оборудване до нюансирани техники за нанасяне на боя, това ръководство е предназначено да предостави на ентусиастите знанията, необходими за постигане на покрития с наистина професионално качество.
Въведение:
Въпреки че аерографирането за начинаещи може да изглежда предизвикателно, особено ако никога не сте го правили преди, както всяко друго нещо, това е просто въпрос на практика.
Какво е Аерограф?
Аерографът е малък пневматичен инструмент, ръчно устройство, което използва сгъстен въздух за пръскане на боя или друга течна субстанция.
Основната концепция за това как работи аерографът е, че поток от бързо движещ се (сгъстен) въздух преминава през тръба на Вентури. Това създава локално намаляване на въздушното налягане (всмукване), което позволява боята да бъде изтеглена от взаимосвързан резервоар при нормално атмосферно налягане.
Високата скорост на въздуха разпрашава боята на много малки капчици, докато духа покрай много фин компонент за измерване на боята.
Боята се нанася върху хартия, пластмаса, метал или други повърхности и операторът контролира количеството издухана боя с помощта на променлив спусък. Това манипулира позицията на много фина заострена игла, която е контролният елемент на компонента за измерване на количеството изстреляна боя.
Изключително фината степен на настройка е това, което позволява на художника да създава такива плавни ефекти на смесване и детайлност, когато използва аерограф.
1. Разбиране на основите на аерографията
Преди да се впуснете в нюансираното пътуване на аерографията, е наложително да разберете основните принципи, управляващи тази техника. Въздушната четка със своите сложни компоненти - дюза, игла и въздушен компресор - осигурява контролирано средство за пулверизиране на боя във фина мъгла, което позволява безпроблемно и равномерно нанасяне върху повърхността на модела. Познаването на тези основи формира крайъгълния камък на успешното аерографиране.
2. Избор на висококачествено оборудване
Аерографът е, разбира се, необходимост като начало, но не е единственият инструмент, от който ще се нуждаете. Има някои елементи, които са абсолютно необходими, докато други могат да бъдат по избор.
Същественото оборудване:
Аерограф;
Въздушен източник – пропелантни флакони или компресор;
маркуч за въздух;
Препоръчително/незадължително:
кабина за пръскане;
въртаяща се стойка;
статив или работна стойка;
Шаблони за основни форми и текстури;
Маскираща лента с различни ширини;
Frisket / Маскиращ филм;
Остър нож;
Резервна игла за аерограф;
Гумени ръкавици;
пипета;
Малки четки;
Клечки за уши;
Разредители за аерограф.
Airbrush редуктор.
Може да бъде объркващо да изберете правилния аерограф за закупуване. Всичко зависи от вашето ниво на опит, вида на проектите, които ще завършвате, и сумата пари, която искате да похарчите.
Два въпроса, които трябва да си зададете са: Какво ще рисувам? Какво искаш да направиш с аерографа си?
Централна за постигането на професионални резултати е инвестицията в превъзходно оборудване за аерографиране. Изберете аерограф с двойно действие, осигуряващ прецизен контрол както върху въздушния поток, така и върху потока на боята. Въздушен компресор, оборудван с влагоуловител, осигурява постоянен и сух въздушен поток, смекчавайки въздействието на нежеланата влага върху боята.
Обичам да правя пластмасови модели на автомобили и самолети, още от младежките ми години. По това време имах основен аерограф за начинаещи с бутилка със сгъстен въздух, за да ме въведе в умението. Използването му обаче беше разочароващо, защото винаги изглеждаше, че "горивото" му свършва по средата на боядисването.
В крайна сметка избрах флаконите със спрей за боя като по-надеждно средство за постигане на желаните резултати. Но това, от което наистина се нуждаех, беше ръководство за аерографиране на модели за начинаещи и надежден компресор.
На пазара има разнообразие от аерографи за модели и миниатюри, всяка с различни характеристики и не всички предлагат едни и същи функции. Например, илюстратор би използвал аерограф, който може да използва мастило, а не боя.
В резултат на това трябва да закупите аерограф, който може да се справи с емайлирана боя и акрилна боя. Освен това може да обмислите всякакви техники за състаряване и контрастиране, които искате да приложите към вашите модели, тъй като това наистина ще подобри външния вид на вашите модели.
Аерографите се предлагат в различни форми и размери, с различни размери и форми на дюзите. Предлагат се няколко въздушни четки, които могат да ви помогнат да се справите с повече от една задача. Някои ви позволяват да превключвате комплекти игли/дюзи, за да пръскате с различни размери, и ви дават характеристики на пръскане 2 в 1.
Аерографирането на миниатюри или модели е част от процес, който може да включва елементи на дизайн, скулптуриране, разделяне, грундиране и боядисване. В зависимост от материала на вашия модел е важно да определите вида на боята (грунд, основа и горни слоеве), която трябва да нанесете. Няма нищо по-отчайващо от това перфектната боя да се отлепи поради лоша подготовка или грундиране и използването на грешен тип боя.
3. Разпознаване на правилните бои
Изборът на бои е ключов за процеса на аерографиране. Специфичните за модела акрилни или емайлирани бои, предназначени за нанасяне с аерограф, са предпочитаният избор. Обмислете фактори като цветова гама, непрозрачност и време за съхнене, за да се приведете в съответствие с тънкостите на вашия проект.
Бъдете безстрашни, когато експериментирате с цветове, тъй като това е като високотехнологичен арт проект, който може да ви направи много по-богат като художник-моделист в свободното ви време. Въпреки че може да е малко обезсърчително за начинаещи, оцветяването на миниатюрите или моделите с аерограф може да бъде забавно и полезно хоби.
4. Владеене на техники за разреждане на боя
Постигането на оптимална консистенция на боята само по себе си е изкуство. Правилното разреждане на боята е наложително за безупречно нанасяне, предотвратяване на запушвания и осигуряване на оптимална работа. Следването на препоръките на производителя и щателното регулиране на вискозитета на боята чрез постепенно разреждане са ключови стъпки в този процес.
5. Прецизност чрез аерографски техники
Аерографът позволява на моделистите да нанасят боя върху повърхности, за да създадат различни ефекти, от реалистични до абстрактни.
Прецизността в аерографията се усъвършенства чрез целенасочена практика. Започнете с контролирани упражнения, като овладяване на градиенти и фини линии, за да изградите увереност и запознаване с вашия аерограф. Експериментирането с различни въздушни налягания и разстояния от повърхността на модела усъвършенства вашето разбиране за тяхното въздействие върху нанасянето на боя.
С добра техника можете да постигнете различни зашеметяващи резултати, от фотореализъм до овладяване на основите на класическия реализъм в избраната среда. Например, техника на изящното изкуство, която се поддава добре на аерограф, представлява контрастирането.
Grisaille, „посивял“ (от френската дума gris „сив“), картини в гама от различни нюанси на сивото и черното. Това придава на произведението усещане за дълбочина и неутралност. Тази техника често се използва в големи декоративни макети, имитирайки външния вид на скулптура и картини, включващи контрастни зони с високи и ниски детайли.
Независимо от вашата среда, това със сигурност е подход, с който да експериментирате. С този подход можете да се фокусирате върху контраста във вашата композиция и обект.
Опитът да се създаде това с непрозрачни цветове е много по-предизвикателен. Същият ефект винаги може да се постигне с прозрачни цветни измивки отгоре, както са правили старите майстори в миналото.
Като се има предвид, че определението за монохроматична живопис е изображение, показващо един цвят или различни нюанси на един цвят. Например, картини, изпълнени в нюанси на кафяво, се наричат „brunaille“, а картини, изпълнени в нюанси на зелено, се наричат „verdaille“.
6. Внимателна поддръжка за дълъг живот
За да поддържате постоянна производителност и дълготрайност на вашия аерограф, старателната поддръжка не подлежи на обсъждане. Цялостното почистване на аерографа след всяка употреба, разглобяването на неговите компоненти и използването на подходящ почистващ препарат предпазва от проблеми като запушвания и неравномерни модели на пръскане. Редовната поддръжка запазва оптималното състояние на инструмента.
7. Изработване на покрития с професионално качество
Издигането на вашето майсторство до професионален ешелон изисква внимание към детайлите. Нанесете тънки щрихи на слоеве, за да изградите цвета постепенно, предотвратявайки разпръскване или неравномерно покритие. Експериментирайте с усъвършенствани техники за маскиране, за да въведете сложни модели или да подражавате на реалистични атмосферни ефекти. Търпението и прецизността се появяват като съюзници в постигането на нивото на детайлност, което отличава професионалните мащабни модели.
8 История на аерографията
До средата на 2000-те аерографите бяха широко анонсирани като изобретени през 1893 г. Първото устройство за боядисване със спрей е патентовано през 1876 г. (патент номер 182 389) от Франсис Едгар Стенли от Нютон, Масачузетс.
Той функционирал като дифузьор или пулверизатор и няма непрекъснато подаване на въздух. В допълнение към техния Stanley Steamer, Stanley и неговият брат близнак изобретили метод за непрекъснато покритие на фотографски плаки (Stanley Dry Plate Company). Досега не са виждани или документирани художествени изображения, използващи този „разпределител на боя/пулверизатор“.
Първият разработен инструмент със сгъстен въздух бил „разпределителят на боя“, разработен от Abner Peeler. Проектирано да рисува с акварели и други художествени субстанции, това устройство използва ръчно задвижван компресор за подаване на непрекъснат въздух. Дизайнът е доста груб, разчитайки на излишни части от бижутерска работилница като стари отвертки и заваръчни горелки.
Liberty Walkup от Маунт Морис, Илинойс, разработил работещ прототип след 4 години по-нататъшно развитие. Той повторно патентова преработения си дизайн под името „аерограф“, което приписва на съпругата си Фийби.
Името „Air Brush“ е официално прието на среща на заинтересованите страни на новата Air Brush Manufacturing Co. на 6 октомври 1883 г.
Праисторическа боя със спрей
Въпреки че точните методи, чрез които ранните художници са създавали примитивно изкуство, може да са били исторически изгубени, нова ера в нашето познание е открита през 1940 г., близо до град Монтиняк в Югозападна Франция, в пещерата Ласко.
Използвайки няколко кремъка, няколко блока пигмент, шлифовъчни камъни, кост, няколко примитивни четки и тампони и шаблони, изрязани от кожи или човешка ръка. Това ни дава представа както за праисторическото изкуство, така и за човешкия произход.
Това е сборът от необходимите материали и инструменти за графичната работа в пещерата.
Древните цивилизации може да са използвали примитивно изкуство с аерограф, за да създадат примитивно изкуство, според експерти. Изследванията показват, че тази примитивна форма на изкуство с аерограф може да е била постигната чрез издухване на пигмент през кухи кости, за разлика от нанасянето на боя направо от четката.
Въпреки че това е доста елементарен метод в сравнение със съвременните видове аерограф, той все пак постига фино разпределение на пигмента.
Изследванията в пещерата Niaux в Ариеж разкрили, че пигментите обикновено са били смесени с талк, за да се спести от по-редките оцветители. В Ласко, от друга страна, пигментите били в изобилие и не се нуждаели от добавки, с изключение на водата, която служи като свързващо вещество.
В пещерата Chauvet-Pont-d’Arc са създадени червени точки или отпечатъци от ръце чрез поставяне на длан, пълна с охра, върху стената. Много от фигурите са постигнати чрез издухване на пигмент върху стената, процес, който сега познаваме като аерография. Художниците от палеолита вероятно са подготвили пигмента и са го изплюли върху ръцете си.
На авангардния художник Ман Рей се приписва въвеждането на аерографа в света на изобразителното изкуство. Ман Рей е основна фигура в движенията Дада и сюрреалистите и работил в различни среди. Той оценил способността на въздушната четка да създава индустриален вид без щрихи с четка.
Ман Рей създава серия от произведения на изкуството, наречени „Аерографи“ от 1919 до 1921 г., използвайки шаблони, направени от предмети от бита, както и ръчно изработени шаблони.
Заключение
Стремежът към овладяване на аерографията като форма на изкуство в оцветяването на умален модел е пътешествие, белязано от техническа мощ и артистичен финес. Чрез инвестиране в превъзходно оборудване, разбиране на принципите на нанасяне на боя и посвещаване на дисциплинирана практика, моделиерите могат да надхвърлят конвенционалните граници и да постигнат професионално качество на покритието. Всеки щрих с аерографа се превръща във възможност за усъвършенстване на уменията и създаване на миниатюрни шедьоври, които предизвикват внимание и възхищение. Това ръководство е вашият паспорт към царството на изящната естетика на умаления модел. Честито аерографиране!
Има много отлични уроци по аерографиране, достъпни онлайн от някои невероятни художници с аерограф, които са щастливи да споделят своите умения и знания. Надявам се да решите да опитате! Ако имате въпроси, моля, не се колебайте да се свържете с нас.
Автор: Емил Томов
Последна редакция: 07.01.2024